خطرات در رانندگی

پنجشنبه 21 بهمن 1395 04:25 ب.ظنویسنده : تبعیدی خودخواسته

 


امروز باز یكی از بهترین و هیجان انگیز ترین و آموزنده ترین تجربه های  زندگیم را در سوئد داشتم

گرفتن گواهینامه در اینجا مراحل متعدد دارد. بجز اینكه باید كتاب تئوری حجیمی را بخوانیم ( به علاوه كتاب راهنمای علائم و تابلو ها)، دو جلسه جداگانه ١٨٠ دقیقه ای برای خطرات در رانندگی هم باید گذراند و تا این جلسات را شركت نكنیم اجازه امتحان نداریم.  صرف نشستن در کلاس هم باعث تایید شدن نمیشود، باید در بحث مشارکت کنیم

كلاس ریسك ١، بر روی خود راننده و خطراتی كه خود راننده و رفتار در رانندگی میتواند ایجاد كند تمرکز دارد. خطراتی ناشی از كم توجهی، صحبت كردن با تلفن، سرعت بالا، مانور دادن، عدم رعایت فاصله، مصرف الكل و دارو  و خستگی

حدود دوساعت درباره تک تک این موضوعات به تفصیل صحبت میشود و شرکت کنندگان هم باید مشارکت در بحث و تبادل نظر داشته باشند. بعد با فیلم و آمار نشان میدهند که چطور الکل یا دارو یا تلفن صحبت کردن در افزایش تصادفات تاثیر دارد و درنهایت وقتی شما از کلاس بیرون میایید تا روزها تحت تاثیر هستید که از این ریسکهای فردی نکنید

اما کلاس دوم بسیار هیجان انگیز تر است. در این کلاس تمرکز بر روی خطراتی است که ماشین و جاده و رانندگی دارد. در طی سالیان برای رانندگی امن کارخانجات ماشین سازی تولیدات بهتر و امن تری انجام داده اند؛ از ترمز ای بی اس تا کیسه هوا و کمربندهای ایمنی بهتر. اما همه اینها معنایش این نیست که وسیله نقلیه ما امن است و ما هرجور که بخواهیم میتوانیم رانندگی کنیم. سرعت بالا مهمترین عامل تصادفات مرگبار است و در این کلاس به ما نشان داده شد که یک ماشین در سرعت های مختلف در برخورد با یک جسم ثابت مثل درخت چقدر آسیب می‌بیند. در سرعت  ۵۰ کیلومتر بر ساعت کاپوت ماشین فشرده می‌شود و ضربه های شدیدی به سرنشینان جلو وارد می‌شود که اگر ماشین، کمربند ایمنی و کیسه هوا داشته باشد از جراحات شدید جلوگیری می‌شود. اما سرعت ۷۰ به بالا صدمه های جدی و مرگ به همراه دارد و در سرعت ۹۰ کیلومتر مرگ حتمی است

 

این بخش تئوری تنها یک فسمت جالب کلاس بود. بخش دوم بخش عملی است. روی یک صندلی ماشین نشستم، کمربند بستم و بعد صندلی را با سرعت ۷ کیلومتر در ساعت رها کردند، جلوی مم یک اینه بود، سرعت 7 کیلومتر بود اما وقتی ترمز شدید شد من واقعا حس کردم الان پرتاب می‌شوم در داخل آینه. بعد سوار یک ماشین شدم که از زیر به پایه هایی وصل بود. معلممان دکمه ای زد و ماشین ناگهان چپ شد و روی شیشه سرنشین جلو ایستاد. این در شرایط تصادف بودن واقعا هراسناک بود. با اینکه از امنیت خبر داشتیم و می‌دانستیم این ساختگی است اما بی اخیتار در تقلا بودیم برای کنترل خود. بعد دوباره ماشین را چرخاندن و این بار سرو ته شدیم. درست مثل یک صحنه تصادف که ماشین چپ میشود و روی سقف می‌ایستاد- منهای خوردن به گوشه کنار جاده که خودش باعث ضربه های مختلف به بدن می‌شود- دقایقی به همین وضع ماندیم؛ من کاملا افت فشار را حس کردم و وقتی از ماشین بیرون آمدم سرم گنگ بود که معلم گفت اگر در این وضعیت بمانید بیشتر از سی دقیقه زنده نمی‌مانید

 

بعد از این تجربه هیجان انگیز و آموزنده سوار ماشین دیگر شدم و این بار بر روی جاده کاملا یخ زده رانندگی کردم تا اثرات سرعت در هوای بد و جاده های لغزنده را و عملکرد ترمز را ببینم. چون قبلا تجربه رانندگی در هوای بد را داشتم در کنترل ماشین موفق تر از آن یکی یادگیرنده بودم. این بخش واقعا هیجان انگیز بود مخصوصا که ماشین مدام کچ و راست میشد و ویراژ گونه بود و البته بنده هم خیالم جمع که همه چیز ایمن است

 

بله، همه ما این‌ها را می‌دانیم، من هم در ایران می‌دانستم در باران و برف باید با سرعت کم رانندگی کرد و باید موبایل صحبت نکرد و این را رعایت کرد و آن را رعایت کرد. اما چون تجربه واقعی از شدت خطر  و اتفاق نداشتم کمتر رعایت می‌کردم. من خودم بارها در آن شهر بارانی با سرعتهای بالا رانندگی کردم و بارها ماشین منحرف شد اما قطعا شانس داشتم که در آن لحظه ماشین دیگری نبود وگرنه حتما له و لورده می‌شدم، با این‌حال باز به سرعت بالا و ویراژ دادن ادامه می‌دادم.این هم بگم رانندگی من نسبت به بسیاری راننده های جاده ایمن و قانونی بود، سرعت غیر مجاز نمیرفتم، در جاهایی که واقعا ریسک بالا بود ویراژ نمیدادم و کارهای خیلی خطرناک نمیکردم. اما بسیار بسیار دوستان و آشنایان و غریبه که به معنای واقعی خطرناک رانندگی می‌کردند و می‌کنند. نه قانونی مانع بود؛ نه آموزش درست دیده بودیم نه اصلا از رانندگی چیزی جز " دست فرمون خوب" یاد گرفته بودیم

 

به این فکر می‌کنم اگر این کلاس را همان سالها پیش در ایران دیده بودم هرگز رانندگی پر خطر نمیکردم. شنیده ام اصلاحاتی در ایران انجام شده و مثل سابق نیست اما چقدر مفید است و چقدر اهمیت داده می‌شود نمیدانم. اما در سوئد در سال 1997 طرحی تصویب شد به نام  " Noll Vision" . هدف این قانون این است که «به نقطه ای برسیم تا "صفر نفر" در تصادفات جان خود را از دست داده یا جراحات وخیم داشته باشند». برای رسیدن به این هدف در کنار اینکه ضنایع اتوموبیل سازی تلاش میکنند که ماشین های ایمن تری بسازند، دولت موظف است تا جاده ها را ایمن تر کند و آموزش را گسترش دهد. این کلاسها یکی از بخشهای اجباری آموزشی در راستای این طرح هستند. با این‌حال هنوز افرادی هستند که با رعایت نکردن قوانین، یا مصرف الکل و رانندگی در خستگی باعث تصادفات می‌شوند. در سال ٫۲۰۱۵ ۲۵۹ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند و در نیمه اول ۲۰۱۶، ۱۲۱ نفر. این اعداد به خوبی نشان می‌دهند که هنوز باید برای کاهش تصادفات جاده ای تلاش کرد

 

 

وبلاگ موازی: www.freevaar.blogspot.com
تلگرام: https://t.me/freevar
اینستاگرام: @freevar

 


برچسب ها: آموزش رانندگی٬ ، رانندگی ، سرعت بالا ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 21 بهمن 1395 04:34 ب.ظ

 

آخرین کنسرت ابی

پنجشنبه 14 بهمن 1395 08:37 ب.ظنویسنده : تبعیدی خودخواسته

 
یك‌ماه بعد از ورودم به سوئد "داریوش" كنسرت داشت. داریوش‌باز نبودم مثل اكثر دوستانم، ولی حس اولین تجربه كنسرت یك خواننده ایرانی كه فقط وی اچ اس هایش به دست ما رسیده بود وسوسه انگیز بود. نود درصد كنسرت به یاد دوستانم بودم كه عاشق داریوش هستند و امكان حضور در كنسرت ندارند. بعد با خودم قرار گذاشتم حداقل یكبار كنسرت یكی از این خواننده های بزرگ را بروم. خب مسلما خواننده بزرگ بعدی ابی است. ابی از معدود هنرمندان ایرانی است كه هر سال، و گاهی سالی دوبار، در شهرهای مختلف سوئد برنامه دارد. در طی این شش سال هربار كنسرتش شد نرفتم. سال قبل كه تور "جان جوانی" بود واقعا دوست داشتم برم اما قیمتهایش وحشتناك بالا بود و چند ماه قبلش كنسرت معین رفته بودم و فكر میكردم هزینه اضافه است. پیش خودم فکر رکدم این كه هرسال میاد، واسه چی الان هفتصد كرون پول بلیط بدم و دویست كرون هم رفت و آمد؟ 
چند شب پیش با دوستان جمع بودیم كه كاشف به عمل آمد آقای ابی آخرین تور را برگزار میكند و این بار تنها در گوتنبرگ. خلاصه به تكاپو افتادیم و گفتیم جهنم ضرر! 
تا الان هزینه پرواز رفت و برگشت و بلیط كنسرت برایم ١٧٥٠ كرون آب خورده، حالا هتل، شام و ناهار دوروزی كه میخواهم آنجا بمانم به كنار. 
نتیجه، گاهی اوقات بهتره زیادی صرفه جو نبود چون حتما بعدش ده برابر خرج میشه
برچسب ها: ابی ، گوتنبرگ ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 14 بهمن 1395 08:39 ب.ظ